In English Auf Deutsch

Enää ei paperi kahise

Valovuosi oli muinoin nimeltään Y-Block eli vapaasti muotoiltuna Ylöjärven lukion pölkkypäinen vuosilehti. Sitä ennen se oli perinteinen opettajien kokoama monistettava vuosikirja. Nyt ei käännellä enää paperilehtiä, vaan seurataan blogia. Tässä välissä toimittajakurssilaisten juttuja ehdittiin parin vuoden ajan julkaista irrallisina koulun kotisivuilla ja Facebookissa, mutta jatkossa tämä sama blogi päivittyy vuodesta toiseen.

Noin kymmenen vuotta sitten Y-Blockin (vuosilehti 2007-2008) pääkirjoituksessa todettiin seuraavasti: ”Pieni koulumme on tämän vuoden aikana kerännyt mainetta ja huomiota ympäri Suomea. Esimerkiksi Y-linjamme on saanut myönteistä palautetta sekä pokannut erilaisia palkintoja Ylöjärven rajojen ulkopuoleltakin.” Seuraavana vuonna ensimmäiset Y-linjalaiset valmistuivat ylioppilaiksi. Nyt tuo pääkirjoitus tuntuu kuin ennustukselta. Ylöjärven lukio on todella jatkanut edelläkävijän polullaan ja onnistunut uudistumaan. Lukiollemme on annettu valtakunnallinen yrittäjyyden erityinen koulutustehtävä, ja yrittäjyysopintoja suorittaa nykyään moninkertainen määrä alkuasetelmiin verrattuna. Lisäksi koulumme on profiloitunut tiimioppimisen kehittäjänä ja modernien opiskeluympäristöjen ennakkoluulottomana hyödyntäjänä. Koulutuskeskus Valon upeat tilat ovat mahdollistaneet kiehtovia pedagogisesti luovia kokeiluja – välillä on larpattu, opiskeltu liikkuen, etäopiskeltu ja tehty yhteistyötä monenmoisten tahojen kanssa!

Saapa nähdä, mitä koulullemme kuuluu vuonna 2028. Luulen, että hyvää – ja jotain sellaista, jota emme osaa nyt edes kuvitella. On ilo työskennellä innostavassa, eteenpäin katsovassa ja alati oppimaan valmiissa työyhteisössä!

Taru Kumara-Moisio

Ylöjärven lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja jo vuodesta 2006, toimittajakurssilaisten luotsaaja