Arviointi
Opiskelijan arvioinnin tehtävänä on antaa opiskelijalle palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukion aikana että lukio-opiskelun päättyessä. Palautteen tarkoituksena on kannustaa ja ohjata opiskelijaa opintojen suorittamisessa. Lisäksi arviointi antaa tietoja opiskelijan huoltajalle sekä jatko-opintojen järjestäjien, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Opiskelijan arviointi auttaa myös opettajaa ja kouluyhteisöä opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa. Arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muoto. Arvioinnilla kannustetaan opiskelijaa myönteisellä tavalla omien tavoitteittensa asettamiseen ja työskentelytapojensa tarkentamiseen.
Opiskelijan opiskelema opintojakso arvioidaan sen päätyttyä. Arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta opiskelijalle kurssin tavoitteiden saavuttamisesta ja oppiaineen opiskelun etenemisestä. Opintojen arvioinnin tulee olla monipuolista ja perustua paitsi mahdollisiin kirjallisiin kokeisiin, opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin ja opiskelijan tietojen ja taitojen arviointiin. Myös opiskelijan oma itsearviointi voidaan ottaa huomioon käyttäen hyväksi muun muassa arviointikeskusteluja. Opintojaksojen arviointimenetelmät ja -käytänteet on kirjattu opetussuunnitelmaan, joka löytyy koulun kotisivulta.
Numeroarvosanat ja suoritusmerkinnät
”Numeroin annettavassa arvostelussa käytetään asteikkoa 4–10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4.” (Valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksesta 810/2018, 17 §) Opiskelijalla on kerran oikeus uusia arvosanaa 4. Mikäli uusinnan jälkeen tulos on yhä hylätty, kirjataan arvosanaksi 4*.
Opintojaksoihin sisältyvistä pakollisista opinnoista ja valtakunnallisista valinnaisista opinnoista annetaan numeroarvosanat lukuun ottamatta opinto-ohjauksen opintojaksoja, joista annetaan suoritusmerkintä (S = suoritettu, H = hylätty). Muista valinnaisista opinnoista voidaan antaa arvosanaksi paikallisessa opetussuunnitelmassa päätettävällä tavalla numeroarvosana tai suoritusmerkintä.
Koulukohtaiset opintojaksot arvioidaan suoritusmerkinnällä (S = suoritettu, H = hylätty). Myös yrittäjyyslinjan opintojaksot arvioidaan tällä tavalla.
Keskeytetystä opintojaksosta annetaan merkintä K (K = keskeytetty). Keskeytettyä opintojaksoa
ei voi täydentää, vaan se on opiskeltava uudelleen saadakseen opintojakson arvioinnin. K-arvosana annetaan opintojaksosta, jonka opiskelun opiskelija on keskeyttänyt liiallisten poissaolojen vuoksi tai mikäli opintojakson T-arvosanaa ei ole täydennetty hyväksyttävästi seuraavan periodin uusintakoepäivään mennessä.
Täydennettävästä opintojaksosta annetaan merkintä T (T = täydennettävä). Vaadittavat
täydennykset on suoritettava viimeistään seuraavan periodin aikana.
Opiskelija voi korottaa hyväksyttyä opintojaksoa suorittamalla sen uudestaan.
Opintojen päättövaiheessa järjestettävässä korotustilaisuudessa opiskelija voi korottaa koko
oppiaineen arvosanaa.
Hylätty koulukohtainen opintojakso (H) voidaan poistaa oppimäärästä opiskelijan pyynnöstä.
- Koko integroitu opintojakso on hylätty
- Korotetaan erikseen kumpikin moduuli
- Integroidun opintojakson toisen aineen moduuli on H tai 4
- Korotetaan vain hylätty moduuli uusintapäivänä
Lukiomme arvioinnin yleisenä lähtökohtana on, että arvosanojen 4-10 ja S/H saamiseksi arviointiedellytysten on täytyttävä. Mikäli arviointiedellytykset eivät täyty, käytetään merkintöjä T (täydennettävä kurssi) tai K (keskeytynyt kurssi).
Opintopistekertymään ei lasketa keskeytettyä (K), täydennettävää (T) eikä hylättyä (H) opintojaksoa. Arvosanalla neljä (4) suoritettu valtakunnallinen opintojakso lasketaan opintopistekertymään, jos oppiaineen oppimäärä täyttyy hyväksyttävästi.
Diagnosoidut vammat tai niihin rinnastettavat vaikeudet, kuten lukemis- ja kirjoittamishäiriö, maahanmuuttajien kielelliset vaikeudet sekä muut syyt, jotka vaikeuttavat osaamisen osoittamista, tulee ottaa huomioon arvioinnissa, siten että opiskelijalla on mahdollisuus erityisjärjestelyihin (esim. lisäaika kokeessa) ja muuhunkin kuin kirjalliseen näyttöön.